REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Domu Pomocy Społecznej
- s. M. Benodyny Koterbianki
w Ostrowie Wielkopolskim
Załącznik nr 1
do uchwały nr ……………..Zarządu Powiatu Ostrowskiego z dnia ……………2023 roku.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- 1
Dom Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim, zwany dalej „Domem”, działa na podstawie:
- Statutu nadanego przez Radę Powiatu.
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901
z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r.
w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 734 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., 1526 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. z 2022 r., poz. 2267).
- Przepisów prawnych dotyczących jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, samorządowych jednostek organizacyjnych i jednostek budżetowych.
- Niniejszego regulaminu.
- Innych przepisów mających zastosowanie w działalności Domu.
- 2
Do zakresu działania Domu należy wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej, a w szczególności zadań wynikających z:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901
z późniejszymi zmianami) i innych aktów wykonawczych.
- 3
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki
w Ostrowie Wielkopolskim zwany dalej Regulaminem określa:
- Zakres działania i zadania Domu.
- Strukturę organizacyjną Domu.
- Zakresy zadań Dyrektora i pracowników Domu.
- 4
Ilekroć w Regulaminie mowa jest o:
- Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Ostrowski.
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika działu/komórki organizacyjnej Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- Dziale – należy przez to rozumieć podstawową komórkę organizacyjną realizującą zadania o jednorodnym lub podobnym charakterze Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- Stanowisku pracy – należy przez to rozumieć samodzielne lub kilkuosobowe stanowisko pracy w Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- Mieszkańcu – należy przez to rozumieć osobę zamieszkującą w Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim.
- 5
- Misją Domu jest stworzenie mieszkańcom rodzinnej atmosfery,
ciepła domowego, bezpieczeństwa i stabilizacji oraz zapewnienie profesjonalnej pomocy opartej na indywidualnych potrzebach mieszkańca i partnerstwie.
- Dom jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
- Ze względu na sposób finansowania Dom jest jednostką budżetową Powiatu Ostrowskiego.
- Siedziba Domu mieści się w Ostrowie Wielkopolskim przy ul. Staroprzygodzkiej 19.
- 6
Dom jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U z 2022 r. poz. 530).
- 7
- Dom Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej przeznaczoną dla osób przewlekle somatycznie chorych, których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, a uzasadnia konieczność zapewnienia stałej opieki i skorzystania z tej formy pomocy.
- Liczba miejsc przeznaczonych dla mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim wynosi 76 osób.
- 8
- Zarządzanie Domem i kierowanie pracą poszczególnych komórek organizacyjnych odbywa się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, w myśl której każdy pracownik podlega bezpośrednio jednemu zwierzchnikowi służbowemu i od niego otrzymuje polecenia służbowe i wobec niego odpowiada za całokształt spraw jemu powierzonych.
- W każdym przypadku otrzymania polecenia służbowego od wyższego zwierzchnika służbowego pracownik wykonuje otrzymane polecenie zawiadamiając o tym bezpośredniego przełożonego służbowego.
- Pracownicy Domu posiadają uprawnienia i obowiązki wynikające w szczególności z Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy Domu, Regulaminu Wynagradzania oraz indywidualnych zakresów obowiązków, uprawnień, upoważnień i odpowiedzialności.
ROZDZIAŁ II
Zakres działania Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim
- 9
- Zadaniem Domu jest świadczenie całodobowo usług w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających mających na celu zapewnienie mieszkańcom Domu warunków bezpiecznego i godnego życia, niezależności i intymności oraz umożliwienie rozwoju ich osobowości.
- Dom zapewnia mieszkańcom Domu bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych na wyodrębnionym rachunku bankowym sum depozytowych oraz przedmiotów wartościowych poprzez ich złożenie do depozytu
- Mieszkańcy Domu mają prawo do korzystania ze wszelkich świadczeń udzielanych przez Dom zgodnie z obowiązującym standardem.
- Dom świadczy usługi na poziomie obowiązującego standardu, a w ramach posiadanych środków usługi wykraczające poza obowiązujące w tym zakresie przepisy.
- Dom pokrywa w miarę możliwości mieszkańcowi nieposiadającemu własnego dochodu, wydatki na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- W zakresie potrzeb zdrowotnych Dom zapewnia pomoc w korzystaniu z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie ustawy z dnia27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2561 z późniejszymi zmianami) oraz pomocy w korzystaniu z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej oraz rehabilitacji leczniczej na poziomie określonym w przepisach szczególnych oraz dodatkowych w miarę posiadanych środków.
- Dom utrzymuje kontakt z rodzinami mieszkańców Domu, polegający na odpisywaniu na listy rodzin, umożliwieniu odwiedzin, informowaniu o ważnych faktach dotyczących zmian w stanie zdrowia, skierowania na leczenie szpitalne itp.
- W Domu przebywają osoby skierowane na podstawie decyzji wydanej przez właściwe organy określone w ustawie o pomocy społecznej.
- Pobyt w Domu jest odpłatny. Zasady ustalania odpłatności i ich wysokość regulują odrębne przepisy.
- Dom zapewnia warunki do godnego umierania i sprawienia pogrzebu zmarłemu mieszkańcowi zgodnie z jego wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.
- Do zadań Domu należą także zadania ogólne dotyczące:
- ustalania potrzeb Domu oraz opracowywanie planów i ich zaspokajanie,
- racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Domu,
- organizowania wykonania zadań określonych w aktach prawnych organów władzy i administracji rządowej,
- prowadzenia kontroli wewnętrznej,
- wykonywania zadań wynikających z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
- rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Domu,
- opracowywania indywidualnych i grupowych planów opieki i zajęć dla mieszkańców,
- stałej współpracy z Radą Mieszkańców,
- zapewnienia mieszkańcom Domu kontaktu z psychologiem,
- utrzymania w Domu obowiązującego standardu usług oraz podnoszenie jego poziomu w miarę posiadanych możliwości,
- realizacji zadań wynikających z procedur,
- współpracy ze środowiskiem lokalnym i ponadlokalnym.
- 10
- W organizowaniu życia mieszkańców Domu uwzględnia się między innymi następujące ich potrzeby:
- podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,
- własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,
- spożywania posiłków w warunkach zbliżonych do domowych,
- udziału w czynnościach związanych z ich codziennym życiem,
- aktywnego trybu życia,
- zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestnictwem w różnych formach aktywności,
- podtrzymywania więzi z rodziną,
- przyjmowania wizyt członków rodzin i znajomych,
- wykonywania praktyk religijnych,
- wyboru stylu życia i samodzielności,
- uczestnictwa w pracach Rady Mieszkańców,
- uzgadniania opracowanego dla niego indywidualnego planu i zajęć w Domu,
- pomocy rzeczowej wynikającej z oddzielnych przepisów prawa oraz wykraczającej poza nie w razie posiadanych środków finansowych.
ROZDZIAŁ III
Kierownictwo Domu
- 11
- Dyrektor zarządza Domem przy pomocy:
- Głównego Księgowego,
- Kierowników komórek organizacyjnych,
- Samodzielnych stanowisk pracy.
- Dyrektor jednoosobowo organizuje i koordynuje całokształt działalności Domu.
- Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do wszystkich pracowników Domu.
- Dyrektor organizacje porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników które określa regulamin pracy Domu ustalony przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Kierownicy komórek organizacyjnych kierują działalnością im bezpośrednio podporządkowanych komórek organizacyjnych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych wydają podległym pracownikom polecenia i instrukcje mieszczące się w zakresie działania komórki organizacyjnej.
- Kontrolę wewnętrzną oraz wydawanie wytycznych w sprawie prawidłowości prowadzenia dokumentacji Domu prowadzi Dyrektor Domu lub osoba przez niego upoważniona. Kontrolę wewnętrzną dokumentacji w poszczególnych Działach prowadzą także odpowiedni kierownicy.
- Kierownicy komórek organizacyjnych otrzymują polecenia służbowe od Dyrektora Domu lub osoby pełniącej zastępstwo w razie jego nieobecności. Nie mają uprawnień do wydawania poleceń służbowych pracownikom innych komórek organizacyjnych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych przygotowują dokumentację w zakresie zamówień publicznych w prowadzonych przez Dom postępowaniach przetargowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych.
- W czasie nieobecności Dyrektora zastępstwo pełni Kierownik Działu Organizacyjno – Gospodarczego, a w przypadku jego nieobecności inny wyznaczony pracownik.
- Dyrektor Domu
- Na czele Domu stoi Dyrektor, z którym zawierana jest umowa o pracę przez Zarząd Powiatu.
- Dyrektor:
- samodzielnie kieruje bieżącą działalnością Domu, wykonuje zarządzenia i wytyczne organów zwierzchnich,
- jest odpowiedzialny za całokształt działalności Domu, oszczędną i racjonalną gospodarkę finansową, realizuje politykę kadrową, zarządza mieniem Domu,
- nadzoruje utrzymanie w Domu obowiązującego standardu usług oraz czyni starania w celu podniesienia jego poziomu.
- przyjmuje i rozpatruje skargi oraz wnioski mieszkańców Domu;
- współpracuje z innymi jednostkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym;
- sprawuje nadzór nad pracą podległych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- Dyrektor jest uprawniony do składania w imieniu Domu oświadczeń woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych w ramach działalności Domu, zgodnie z nadanym upoważnieniem.
- Zadania Dyrektora Domu szczegółowo określa Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zatwierdzony przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu.
- Główny księgowy
- Główny Księgowy bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Główny Księgowy jest jednocześnie Kierownikiem Działu Ekonomiczno – Finansowego.
- Celem wykonania zadań przewidzianych dla Działu Ekonomiczno - Finansowego, Główny Księgowy dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.
- Prawa i obowiązki Głównego Księgowego regulują odrębne przepisy oraz zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zatwierdzony przez Dyrektora Domu. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości Domu,
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywanie wstępnej kontroli:
- a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
4) przedkładanie Dyrektorowi projektów zarządzeń dotyczących zadań wykonywanych przez Dział Ekonomiczno - Finansowy.
- Kierownicy
- Kierownik Działu bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Celem wykonania zadań przewidzianych dla danego Działu, kierownik dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.
- Zadania Kierownika szczegółowo określa zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zatwierdzony przez Dyrektora Domu, w szczególności organizacja pracy podległych stanowisk pracy oraz sprawowanie kontroli i nadzoru nad podległymi im stanowiskami pracy.
- Opracowanie w porozumieniu z Kierownikiem działu Organizacyjno - Gospodarczego i przedkładanie do akceptacji Dyrektorowi Domu projektu zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla podległych stanowisk pracy.
- Przedkładanie Dyrektorowi projektów zarządzeń dotyczących zadań wykonywanych przez nadzorowany Dział.
- W razie nieobecności Kierownika Działu, zastępuje go Zastępca Kierownika Działu lub inny wyznaczony pracownik.
- Kierownicy Działów zobowiązani są do wzajemnej współpracy.
- Pracownicy
- Wykonują zadania i obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy i zakresów czynności służbowych.
- Odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytorycznie właściwe i terminowe załatwienie spraw.
- Realizują polecenia swoich bezpośrednich przełożonych oraz Dyrektora.
- Przestrzegają ustalonych zasad organizacji pracy, porządku i dyscypliny pracy, a także zasad bhp i przepisów ppoż.
- Pracownicy zobowiązani są do wzajemnej współpracy.
- Wolontariat
- Działalność Domu może być uzupełniana wykonywaniem przez wolontariuszy nieodpłatnych świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności rozszerzenie opieki nad mieszkańcami Domu.
- Zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza świadczeń określa porozumienie zawarte między Dyrektorem a wolontariuszem.
- Zasady wolontariatu regulują odrębne przepisy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna Domu Pomocy Społecznej
im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim, zakres działania i podział zadań
- 12
- W skład Domu wchodzą:
- Dział Ekonomiczno – Finansowy,
- Dział Organizacyjno – Gospodarczy,
- Dział Socjalno -Terapeutyczny i Spraw Mieszkańców,
- Dział Opiekuńczo – Medyczny,
- Samodzielne stanowiska pracy.
- W Domu funkcjonuje Zespół Terapeutyczno – Opiekuńczy, w którego skład wchodzą pracownicy:
- Działu Socjalno - Terapeutycznego i Spraw Mieszkańców,
- Działu Opiekuńczo – Medycznego,
- psycholog,
- pracownicy pierwszego kontaktu.
- Do podstawowych zadań Zespołu Terapeutyczno – Opiekuńczego należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami Domu ich realizacja.
- Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do Domu. Indywidualny plan wsparcia stanowi odzwierciedlenie sprawowanej opieki jak również stopnia zaangażowania mieszkańca w proces świadczonych usług.
- Nadzór nad realizacją indywidualnych planów wsparcia mieszkańców sprawuje Kierownik Działu Socjalno - Terapeutycznego i Spraw Mieszkańców oraz Kierownik Działu Opiekuńczo – Medycznego.
- Za realizację indywidualnych planów wsparcia odpowiedzialny jest pracownik Domu zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, którego wskazuje mieszkaniec Domu jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca.
- Do zadań pracownika pierwszego kontaktu należy w szczególności koordynowanie indywidualnego planu wsparcia mieszkańca, a także włączanie mieszkańca w aktywne życie Domu, wzbudzanie współodpowiedzialności za współmieszkańców, dbałość o zachowanie przez mieszkańca higieny osobistej i czystości wokół siebie, kształtowanie u mieszkańca zachowań zgodnych z zasadami współżycia w grupie. Pracownik pierwszego kontaktu realizuje swoje zadania poprzez ścisłą współpracę z mieszkańcem, rodziną mieszkańca oraz pracownikami Domu w zakresie realizacji indywidualnego planu wsparcia mieszkańca. Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi dokumentację dotyczącą jego współpracy z mieszkańcem.
- Rodzaj i zakres opieki świadczonej na rzecz mieszkańców uzależniony jest od ich sprawności fizycznej i psychicznej oraz możliwości organizacyjno - finansowych Domu.
- Szczegółową strukturę organizacyjną Domu Pomocy Społecznej im. s. M. Benodyny Koterbianki w Ostrowie Wielkopolskim przedstawia załącznik nr 1.
- 13
Dział Ekonomiczno – Finansowy
- Działem kieruje Główny księgowy, który jest jednocześnie Kierownikiem Działu Ekonomiczno – Finansowego.
- W razie nieobecności Głównego Księgowego, zastępuje go Księgowy. W przypadku nieobecności również Księgowego zastępuje go Kierownik Działu Organizacyjno - Gospodarczego lub inny wyznaczony przez niego pracownik.
- Do zadań Działu Ekonomiczno – Finansowego w szczególności należy:
- prowadzenie rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- bieżące i prawidłowe dokonywanie zapisów księgowych oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej,
- prowadzenie ewidencji składników majątkowych oraz zagadnień inwentaryzacji i kasacji,
- wypłata depozytów,
- koordynowanie problematyki finansowo – ekonomicznej w Domu, na bieżąco monitorowanie przepisów oraz zgodności przepisów prawa z dokumentami obowiązującymi w Domu, przygotowywanie projektów dokumentów wymagających nowelizacji do aktualnie obowiązujących przepisów, zapewnienie terminowego i pełnego ściągnięcia należności dochodowych, roszczeń oraz spłat zobowiązań,
- prowadzenie kasy i pełna odpowiedzialność za formalno – prawną prawidłowość rozliczeń finansowych,
- terminowe regulowanie zobowiązań finansowych,
- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
- należyte przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
- przestrzeganie ustawy Prawo zamówień publicznych,
- przygotowywanie materiałów do opracowywania zbiorczego planu urlopów,
- utrzymanie w Domu obowiązującego standardu usług oraz podnoszenie jego poziomu w miarę posiadanych możliwości.
- 14
Dział Organizacyjno – Gospodarczy
- Działem Organizacyjno – Gospodarczym kieruje Kierownik Działu a podczas jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
- Do zadań Działu Organizacyjno – Gospodarczego w szczególności należy:
- prowadzenie całokształtu spraw kadrowych włącznie z dokumentacją akt osobowych, prowadzeniem kartotek osobowych i urlopowych oraz rejestru zwolnień lekarskich i wniosków urlopowych,
- kontrola dyscypliny pracy i wykorzystania czasu pracy,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- prowadzenie spraw w zakresie obrony cywilnej,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń dla pracowników,
- kierowanie pracowników na szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji,
- prowadzenie dokumentacji i spraw dotyczących działalności organizacyjnej Domu, w tym statutu, regulaminów i zarządzeń,
- opracowywanie zbiorczych planów pracy i programów dotyczących Działu oraz całego Domu oraz stosowanie zarządzeń,
- analiza realizacji planów, programów i poleceń oraz przestrzeganie terminowego ich wykonania,
- opracowywanie projektów wieloletnich planów rozwoju i funkcjonowania Domu,
- przygotowywanie i opracowywanie projektów zarządzeń Dyrektora oraz kontroli ich przestrzegania,
- obsługa kancelaryjna,
- prowadzenie sekretariatu,
- obsługa zgłaszanych skarg i wniosków zgodnie z procedurą,
- opracowywanie zbiorczego planu urlopów,
- przygotowywanie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych w prowadzonych przez Dom postępowaniach przetargowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych,
- utrzymanie wszystkich pomieszczeń budynku w czystości i porządku,
- usuwanie usterek i realizacja wniosków dotyczących remontów i napraw,
- rozliczanie robót i uczestnictwo w odbiorze końcowym,
- analiza wykorzystania środków finansowych na remonty,
- wykonywanie remontów awaryjnych i zabezpieczających,
- planowanie i realizacja inwestycji i zakupów majątkowych,
- dbanie o tereny zielone Domu,
- bieżące prowadzenie spraw zaopatrzeniowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych,
- organizowanie transportu dla potrzeb Domu,
- obsługa portierni i urządzeń technicznych znajdujących się na jej wyposażeniu, w tym centrali telefonicznej oraz centrali sygnalizacji pożaru,
- przechowywanie artykułów żywnościowych i przemysłowych oraz innych zgodnie z wymogami,
- prowadzenie zajęć kulinarnych - przetwarzanie i przygotowywanie posiłków na zajęciach, zgodnie z wymaganą technologią produktów spożywczych,
- przestrzeganie walorów smakowych i jakościowych posiłków oraz ich wydawanie na poszczególne pokoje w razie potrzeby w ustalonym czasie,
- organizacja i zapewnienie usług pralniczych i prasowalniczych dla mieszkańców i na rzecz Domu zgodnie z obowiązującymi normami oraz przepisami,
- zapewnienie usług szwalniczych dla mieszkańców i na rzecz Domu,
- utrzymanie w Domu obowiązującego standardu usług oraz podnoszenie jego poziomu w miarę posiadanych możliwości.
- 15
Dział Socjalno -Terapeutyczny i Spraw Mieszkańców
- Działem Socjalno - Terapeutycznym i Spraw Mieszkańców kieruje Kierownik Działu a podczas jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
- Do zadań Działu Socjalno -Terapeutycznego i Spraw Mieszkańców należy w szczególności:
1) zapoznanie mieszkańca z procedurami dotyczącymi przyjęcia mieszkańca do Domu oraz jego pobytem,
2) koordynowanie ruchem mieszkańców Domu (przyjęcia, przeniesienia) z uwzględnieniem poziomu funkcjonowania i dobrego samopoczucia oraz bezpieczeństwa mieszkańców Domu, we współpracy z Działem Opiekuńczo - Medycznym,
3) udzielanie wsparcia nowo przyjętym mieszkańcom Domu w procesie adaptacji do nowych warunków życia w Domu, we współpracy z Działem Opiekuńczo – Medycznym,
4) zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach,
5) prowadzenie akt osobowych mieszkańców oraz dokumentacji ruchu,
6) prowadzenie dokumentacji związanej z pobytem mieszkańców w Domu,
7) współpraca z ZUS, KRUS, Urzędem Skarbowym oraz innymi instytucjami,
8) współpraca z innymi domami pomocy społecznej,
9) współpraca z PCPR w Ostrowie Wielkopolskim i innymi instytucjami pomocy społecznej,
10) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych wg. potrzeb,
11) utrzymywanie kontaktów z rodziną, opiekunami prawnymi i kuratorami,
12) prowadzenie ewidencji rozliczeń finansowych związanych z pobytem mieszkańca w Domu, zwroty za urlopy itp.,
13) udzielanie bieżących informacji mieszkańcom o funkcjonowaniu Domu,
14) prowadzenie terapii zajęciowej, stosownej do możliwości i potrzeb mieszkańców,
15) tworzenie atmosfery sprzyjającej pełnej adaptacji mieszkańca i jego aktywizacji w nowym środowisku,
16) prowadzenie zajęć dla mieszkańców z terapeutą,
17) prowadzenie komputerowej ewidencji danych,
18) dostarczanie zgodnie z potrzebami i ewidencjonowanie wydawanej mieszkańcom: o dzieży, obuwia, środków higieny osobistej i innych,
19) organizowanie i prowadzenie zajęć terapeutycznych i rehabilitacji społecznej dla mieszkańców Domu z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań,
20) tworzenie warunków do rozwoju osobistego mieszkańców Domu i realizacji indywidualnych zainteresowań,
21) prowadzenie dokumentacji mieszkańców Domu dotyczącej realizacji indywidualnego planu wsparcia, wyznaczenie pracowników do pełnienia funkcji osoby pierwszego kontaktu i korygowanie zmian w tym zakresie, we współpracy z Działem Opiekuńczo – Medycznym,
22) nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym,
23) umożliwienie zaspokajania potrzeb kulturalnych oraz korzystanie przez mieszkańców Domu z biblioteki, pracowni komputerowej, codziennej prasy i multimediów,
24) organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie udziału mieszkańców Domu w imprezach kulturalnych i turystycznych poza Domem,
25) współpraca z Działem Opiekuńczo Medycznym w zakresie kompleksowej opieki i terapii mieszkańców Domu,
26) zapewnienie kontaktu z kapelanem i udziału w praktykach religijnych,
27) organizacja pogrzebu,
28) opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców Domu we współpracy z pracownikiem pierwszego kontaktu oraz pracownikami Działu Opiekuńczo – Medycznego i ich realizacja,
29) rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych wśród mieszkańców Domu,
30) podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia mieszkańca Domu, w miarę jego możliwości,
31) pomoc w czynnościach życia codziennego mieszkańców: ubieraniu, zakupach, korespondencji i innych sprawiających trudności mieszkańcom,
32) prowadzenie zespołów artystycznych i kółek zainteresowań,
33) zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców Domu,
34) zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom,
35) współdziałanie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Domu celem zapewnienia prawidłowego funkcjonowania,
36) utrzymanie w Domu obowiązującego standardu usług oraz podnoszenie jego poziomu w miarę posiadanych możliwości,
37) współpraca z wolontariuszami Domu i organizacjami pozarządowymi.
- 16
Dział Opiekuńczo – Medyczny
- Działem Opiekuńczo - Medycznym kieruje Kierownik Działu a podczas jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
- Do zadań Działu Opiekuńczo - Medycznego należy w szczególności:
- rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb mieszkańców Domu według standardów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej i innych przepisach,
2) organizowanie i zapewnienie profesjonalnych całodobowych usług opiekuńczych stosownie do stanu fizycznego i psychicznego,
3) rozpoznawanie i sygnalizowanie personelowi medycznemu zatrudnionemu w Domu zmian zachodzących w stanie zdrowia i samopoczuciu mieszkańców Domu,
4) udzielanie wsparcia i rozwiązywanie ewentualnych konfliktów między mieszkankami Domu,
5) współpraca z rodzinami, osobami bliskimi oraz środowiskiem,
6) współpraca z Działem Socjalno -Terapeutycznym i Spraw Mieszkańców związana z ruchem mieszkańców Domu (przyjęcia, przeniesienia) z uwzględnieniem poziomu funkcjonowania i dobrego samopoczucia oraz bezpieczeństwa mieszkańców Domu,
7) udzielanie wsparcia nowo przyjętym mieszkańcom Domu w procesie adaptacji do nowych warunków życia w Domu, we współpracy z Działem Socjalno -Terapeutycznym i Spraw Mieszkańców,
8) prowadzenie indywidualnej dokumentacji monitorującej przebieg procesu opiekuńczego,
9) opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców Domu z ich udziałem i we współpracy z pracownikiem pierwszego kontaktu oraz pracownikami Działu Socjalno -Terapeutycznego i Spraw Mieszkańców i realizacja tych planów,
10) sprawowanie nad mieszkankami Domu stałej, profesjonalnej opieki medycznej, poprzez wykonywanie zabiegów leczniczych, diagnostycznych, pielęgnacyjnych, rehabilitacyjnych,
11) bieżące obserwowanie stanu zdrowia mieszkańców Domu, gromadzenie danych w tym zakresie i zgłaszanie lekarzowi własnych obserwacji podczas wizyty lekarskiej,
12) prowadzenie obowiązującej dokumentacji w zakresie stanu zdrowia mieszkańców Domu, w szczególności kart pacjenta, książki raportów pielęgniarskich, książki zabiegowej, kart ze zleceniami lekarskimi, i innej niezbędnej dokumentacji,
13) współpraca z Działem Socjalno -Terapeutycznym i Spraw Mieszkańców w zakresie kompleksowej opieki i terapii mieszkańców Domu,
14) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie wypełniania dokumentacji niezbędnej do pozyskiwania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i wyrobów medycznych z NFZ i innych instytucji,
15) dostarczanie zgodnie z potrzebami i ewidencjonowanie wydawanej mieszkańcom: odzieży, obuwia, środków higieny osobistej i innych,
16) współpraca z pracownikami kuchni w zakresie stosowanych diet, przekazywanie ewentualnych zmian na bieżąco,
17) wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii zgodnie z zaleceniem lekarza,
18) współpraca ze stanowiskiem pracy Kierowca w organizowaniu wyjazdów na konsultacje lekarskie, bądź powrotu hospitalizowanych mieszkańców Domu,
19) współpraca z podmiotem dostarczającym produkty lecznicze w celu zamawiania zleconych leków lub innych środków,
20) prowadzenie gospodarki lekowej zgodnie z procedurami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
21) współpraca z przychodniami lekarskimi w celu rejestrowania mieszkańców Domu na wizyty lekarskie zgodnie ze zleceniami, bądź potrzebami zdrowotnymi, kompletowania dokumentacji medycznej i koordynowania opieki zdrowotnej mieszkańców Domu,
22) sortowanie, zabezpieczanie, przechowywanie i wydawanie odpadów medycznych zgodnie z procedurą,
23) utrzymanie pomieszczeń, w których przebywają mieszkańcy w czystości i porządku,
24) udzielanie bieżących informacji mieszkańcom o funkcjonowaniu Domu,
25) współdziałanie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Domu celem zapewnienia prawidłowego funkcjonowania,
26) udostępnianie mieszkańcom pomiędzy stałymi posiłkami napojów oraz artykułów żywnościowych,
27) obsługa centrali systemu alarmowania pożaru,
28) utrzymanie w Domu obowiązującego standardu usług oraz podnoszenie jego poziomu w miarę posiadanych możliwości,
29) współpraca z wolontariuszami Domu i organizacjami pozarządowymi.
- 17
Samodzielne stanowiska pracy
- Psycholog
- Psycholog bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Zadania Psychologa, który ściśle współpracuje z Zespołem Terapeutyczno – Opiekuńczym, szczegółowo określa zawarta z nim umowa.
- Specjalista / Starszy specjalista
- Specjalista / Starszy specjalista bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Zadania Specjalisty / Starszego specjalisty szczegółowo określa zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zatwierdzony przez Dyrektora Domu.
- Do zadań samodzielnego stanowiska pracy Specjalisty / Starszego Specjalisty należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową eksploatacją nieruchomości, urządzeń technicznych, sprzętu i aparatury,
- przeprowadzanie okresowych kontroli i przeglądów nieruchomości, urządzeń technicznych, sprzętu, aparatury w celu zapewnienia niezbędnych napraw, remontów oraz zabiegów konserwacyjnych,
- prowadzenie dokumentacji budynku, dotyczącej przeprowadzanych remontów i stanu technicznego budynku,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej budynku, w tym urządzeń technicznych, wodno – kanalizacyjnych, elektrycznych, ciepłowniczych, fotowoltaiki, pomp ciepła, rekuperacji, BMS, agregatu prądotwórczego, kotłów CO itp.,
- przygotowywanie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych w prowadzonych przez Dom postępowaniach przetargowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych.
- Radca Prawny
- Radca Prawny bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Zadania Radcy Prawnego szczegółowo określają odrębne przepisy oraz zawarta z nim umowa.
- Do zadań Radcy Prawnego w szczególności należy:
1) udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień i interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawnych,
2) informowanie Dyrektora i kierownictwa Domu o:
- a) zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Domu,
- b) uchybieniach w jego działalności w zakresie przestrzegania prawa i skutkach
tych uchybień.
3) nadzór prawny nad egzekucją należności Domu,
4) występowanie w charakterze pełnomocnika Domu w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi,
5) udzielanie informacji o przepisach prawnych organizacjom społecznym i zawodowym działającym na terenie Domu,
6) udzielanie porad prawnych mieszkańcom Domu,
7) udzielanie porad prawnych pracownikom Domu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków służbowych,
8) redagowanie i opiniowanie pism, umów i innych dokumentów związanych z działalnością Domu.
- Specjalista do spraw bhp / Starszy specjalista do spraw bhp
- Specjalista do spraw bhp / Starszy specjalista do spraw bhp bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Zadania Specjalisty do spraw bhp / Starszego specjalisty do spraw bhp szczegółowo określa zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zatwierdzony przez Dyrektora Domu oraz odrębne przepisy.
- Do zadań Specjalisty do spraw bhp / Starszego specjalisty do spraw bhp w szczególności należy:
1) prowadzenie całokształtu spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy,
2) przeprowadzanie wstępnych i okresowych szkoleń bhp dla pracowników Domu,
3) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
4) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
6) uczestniczenie w postępowaniach na zakup odzieży ochronnej, stosowanie się do postanowień Regulaminu udzielania zamówień publicznych w Domu Pomocy Społecznej w Ostrowie Wielkopolskim im. s. M. Benodyny Koterbianki,
7) dostarczanie pracownikom odzieży ochronnej i sprzętu ochrony osobistej, oraz prowadzenie kart ewidencji i wyposażenia w odzież i sprzęt BHP,
8) współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi w organizowaniu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
9) prowadzenie spraw związanych z wypadkami w pracy, w drodze do i z pracy oraz sporządzanie odpowiedniej dokumentacji i jej gromadzenie.
- Inspektor ochrony danych
- Inspektor ochrony danych bezpośrednio podlega Dyrektorowi Domu.
- Zadania Inspektora, szczegółowo określają odrębne przepisy oraz zawarta umowa.
ROZDZIAŁ V
Zasady podpisywania dokumentacji
- 18
- Wydawanie zarządzeń i poleceń.
- Wewnętrzne akty normatywne, zarządzenia, pisma okólne, regulaminy, instrukcje itp. wydaje Dyrektor Domu,
- Główny Księgowy określa wytyczne w zakresie wykonywanego nadzoru księgowo – finansowego.
- 19
- Wykonywanie zobowiązań.
- Do składania w imieniu Domu oświadczeń woli w zakresie jego spraw i zobowiązań majątkowych upoważniony jest Dyrektor Domu,
- W sprawach wynikających ze stosunku pracy Dom działa przez Dyrektora lub upoważnioną przez niego osobę.
- 20
- Podpisywanie pism i udzielanie informacji.
- Czeki gotówkowe, przelewy i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego oraz dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych podpisują dwie spośród uprawnionych osób, którymi są: Dyrektor, Główny księgowy, upoważnione osoby,
- plany oraz sprawozdania podpisują Dyrektor oraz osoby wskazane odpowiednimi instrukcjami,
- pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje Dyrektor lub osoba upoważniona przez Dyrektora do podpisywania danego rodzaju pism. Kierownik działu opracowując sprawę parafuje pismo,
- Dyrektor może w zakresie swoich kompetencji upoważnić kierowników komórek organizacyjnych do podpisywania ściśle określonego rodzaju korespondencji,
- informację w sprawach podstawowych z zakresu działalności Domu jako całości udziela Dyrektor,
- kierownicy komórek organizacyjnych udzielają informacji z zakresu przekazywanych im spraw, jednak pod warunkiem, że informacja ta nie narusza aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ile udzielenie informacji nie przyniesie szkody Domowi.
ROZDZIAŁ VI
Skargi i wnioski
- 21
- Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor.
- W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski przyjmuje osoba go zastępująca.
- Rejestr skarg i wniosków prowadzi Sekretariat.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
- 22
- Niniejszy Regulamin stanowi pods
Czas udostępnienia: 2025-04-24